Skal ungdommen uddannes til en bæredygtig fremtid, må den akademiske verden bevæge sig ud af dens elfenbenstårne og skabe universiteter og en pædagogik, der er bedre i stand til at uddanne til en bæredygtig fremtid. Det er her at økosamfund bliver interessante.
I denne artikel fra 2011 udforsker Daniel Greensberg (PhD) hvordan vi kan give studerende den bedst mulige inspiration, viden og erfaring til at skabe mere bæredygtig livsformer. Og han begrunder hvorfor den akademiske verden har brug for økosamfund som uddannelsessteder, når vi uddanner til bæredygtig udvikling. Daniel Greensberg bor i Sirius Community, Massachusetts, USA. Han var leder af Living Routes, der i 1999-2014 sendt mere end 1400 amerikanske universitetsstuderende på lev-og-lær kurser i økosamfund over hele verden. Daniel var formand for Global Ecovillage Network i årene 2015-2019.
Oversættelse: Ditlev Nissen.
I 2014 oversatte jeg artikelserien til Landsforeningen for Økosamfunds (LØS) hjemmeside. Da jeg i 2016 lagde artiklen her på siden, faldt jeg her over en ny udgave af Daniels artikel Academia’s Hidden Currriculum and Ecovillages as Campuses for Sustainability Education. Det gav anledning til at opdaterer den tidligere oversættelse. I 2020 er jeg medarrangør af LØS’s årsmøde med temaet Forskning i Økosamfund, hvorfor at artiklen redigeres og udgives på ny.
Artiklens 13 afsnit
- Økosamfund som læringsrum og forskningsobjekt – af Ditlev Nissen.
- Hvad er et økosamfund?
- Konventionel vs. Eksperimenterende
- Hierarkisk vs. Heterakisk
- Konkurrence vs. Samarbejde
- Fragmenteret vs. Tværfaglig viden
- Umiddelbar nærhed vs. Fællesskabets intimitet
- Teori vs. Praksis
- Verdslig vs. Spirituel
- Store vs. Små økologiske fodaftryk
- Tværkulturel vs. Kulturel fordybelse
- Problem vs. Løsningsorienteret
- Fire grunde til at økosamfundene har brug for den akademiske verden
To lærings paradigmer
I afsnit 12 opfordre Daniel Greensbert læserne til at sammenligne hvilken tilgang den akademiske verden og henholdsvis økosamfundene som hovedregel har til problemer som peak oil og klimaforandringer.
DEN AKADEMISKE VERDEN |
ØKOSAMFUND |
KONSERVATIV
|
EKSPERIMENTERENDE
|
HIERAKISK
|
HETERAKISK
|
KONKURRENDE
|
SAMARBEJDENDE
|
FRAGMENTERET
|
TVÆRFAGLIG
|
UMIDDELBAR NÆRHED
|
FÆLLESSKABETS INTIMITET
|
TEORI
|
PRAKSIS
|
VERDSLIG
|
SPIRITUEL
|
STORT FODAFTRYK
|
SMÅ FODAFTRYK
|
TVÆRKULTUREL
|
KULTUREL FORDYBELSE
|
PROBLEMORIENTERET
|
LØSNINGSORIENTERET
|
(Bemærk: Sammenligningerne repræsentere nogle sort-hvide ydre positioner der ikke eksistere i den virkelige verden.)