13. Fire grunde til at økosamfund har brug for den akademiske verden.

Hvordan kan vi uddanne hen imod en bæredygtig fremtid? Hvordan kan vi bedst engagere studerende til at opnå den inspiration, viden og erfaring, der er nødvendig for at skabe mere rimelige, retfærdige og bæredygtige livsformer for dem selv, for deres samfund og for planeten? 13. afsnit i artiklen Hvorfor den akademiske verden har brug for

Lifestyle Change as Climate Strategy

Ecovillages represent living laboratories and innovative campuses for learning how to live well and lightly together. Lifestyle Change as Climate Strategy is an article by Ditlev Nissen presented at the 6th Living Knowledge Conference – An Innovative Civil Society: Impact through Co-creation and Participation, at Aalborg University in Copenhagen, April 11, 2014. ABSTRACT: The article describes the common lifestyle found

Netværk af økonomisk solidaritet opbygger lokal resiliens

Nedbrydningen af barriererne mellem økosamfund og de omgivende lokalsamfund, er spirende knudepunkter i samarbejdende og innovative netværk, der åbner muligheder for at opbygge lokal økonomisk resiliens (modstandskraft). Af Jonathan Dawson, Coordinator and Senior Lecturer – Economics For Transition, Schumacher College. Artiklen er bragt til Økosamfund i Danmark #75, marts 2014. Oversat af Ditlev Nissen. Kort

Økosamfund som bæredygtige fremtidslaboratorier

Økosamfund er fremtidslaboratorier, der udforsker alternativer til forbrugersamfundets livsstil. Eksperimenterne viser, at det er muligt at omstille til bo- og livsformer, der er præget af høj livskvalitet, lav miljøbelastning og levende lokalsamfund. Af Ditlev Nissen, Levende Lokalsamfund. Artiklen er bragt i Nyt Fokus #4, september 2015 Økosamfund er bosættelser, der favner alle dele af livet: Alle

11. Tværkulturel indsigt vs. Kulturel fordybelse

De fleste universiteter har studerende med forskellige kulturelle baggrunde. Typisk for de studerendes livsstil og traditioner er, at de indordner sig under den akademiske kulturs smeltedigel, med få muligheder for at udtrykke kulturel egenart eller lave kulturel udveksling. Mange studerende har taget længerevarende sprogkurser, uden at være i stand til at købe frugt på et

9. Verdslig vs. Spirituel

“Jeg havde ingen anelse om at dette kursus ville være så spirituelt. Havde jeg vidst det på forhånd, ville jeg sikkert ikke have taget af sted. Når jeg ser tilbage på det, var kursets spirituelle orientering det mest meningsfulde for mig.” 9. afsnit i artiklen Hvorfor den akademiske verden har brug for økosamfundene? Forrige afsnit

8. Teori vs. Praksis

Skulle jeg vælge mellem to erfarne ansøgere til jobbet som underviser på et Living Routes kursus, hvor den ene havde en kandidatuddannelse, mens den anden havde en Ph.D., kunne jeg meget vel finde på at vælge kandidaten. Skønt denne præference nok ikke skaffer mig mange venner på de konservative universiteter, så er det et billede på endnu

7. Umiddelbar nærhed vs. Fællesskabets intimitet

“Jeg er så ensom” sagde hun henover frokostbordet. ”Er det rigtigt?” svarede jeg med vantro. ”Hvordan kan du være ensom blandt tusindvis af studerende og undervisere i sådan en dynamisk og spændende by?” Samtalen fandt sted i starten af 80-erne, da jeg var 2. års studerende på Cornell Universitet. Den efterfølgende samtale ændrede min forståelse