Konflikter i fællesskaber – Introduktion

Vil vi leve vores værdier og udfolde fællesskabets potentialer, skal vi lære at håndtere konflikterne konstruktivt. Dette er den første af fem artikler, der handler om at forstå, møde, løse og forebygge konflikter i fællesskaber.

Vi kan strides eller samarbejde

Vores hverdagsliv, beslutninger og fremtid påvirkes af den måde fællesskabet håndterer sine konflikter på. Mange fællesskaber bruger unødig energi på uklarhed og stridigheder, i stedet for at samarbejde om at virkeliggøre visioner og værdier. Uløste konflikter kan gøre ondt, binde energi og låse sig fast. I sidste ende kan de være ødelæggende for personlige, arbejdsmæssige og fællesskabs- og samfundsmæssige forhold. Konflikter kan også håndteres, så den anspændte og bundne energi frigives og bliver en drivkraft, der styrker fællesskabet og skaber udvikling og dybere og mere ærlige relationer.
Forskere der har studeret økosamfund fortæller, at det sociale er det mest udfordrende og det mest givende ved at bo og leve i et fællesskab. Konflikter er udfordrende, fordi vores nervesystem og forforståelse kommer på overarbejde, når vi påvirkes af konflikternes destruktive energier.
Mit håb er, at denne artikelserie vil inspirere til at se på konflikter i fællesskaber med konfliktfaglige øjne. Og bruge modellerne og metoderne som opmærksomhedspunkter, når møde- og beslutningsprocesser bliver besværlige, fordi uklarhed og strid overskygger det centrale i fællesskabet, at samarbejde om og virkeliggøre de fælles visioner og værdier.


Konflikter i Fællesskaber – Kursus i konstruktiv konflikthåndtering. 11.-12. januar 2025


Hvad er en konflikt?

Konflikter er en del af livet og hører med til al udvikling og forandring. De er tilværelsens udfordring til mennesker og fællesskaber. Uløste konflikter kan gøre ondt, binde energi og låse sig fast. I den sidste ende kan de være ødelæggende for personlige, arbejdsmæssige og samfundsmæssige forhold. Konflikter kan også håndteres, så den anspændte og bundne energi frigives og fører til nye indsigter og udviklingsmuligheder.

Center for Konfliktløsning definerer en konflikt som en uoverensstemmelse, der indebærer spændinger i og mellem mennesker. Det betyder, at hvis bare en part anspændes af det der sker i relationen, er der tale om en konflikt. Konflikter har tre niveauer af intensitet.

Tre konfliktniveauer

  • Hverdagssituationer: Uenigheder og småkonflikter. Fokus på relationer og kommunikation.
  • Konflikter, der udfordrer: Stærke og følelsesmæssige konflikter. Fokus på mægling og vejledning.
  • Truende situationer: Høj affekt og tab af kontrol. Fokus på sikkerhed.

Konfliktens dynamik

Alle fællesskaber, selv det meste harmoniske, har sine konflikter. Det konfliktfrie fællesskab er en illusion, fordi konfliktens dynamik – konflikter fører til forandringer og forandringer fører til konflikter – er et vilkår vi ikke kan ændre. Men vi kan lære at håndterer konflikterne konstruktivt, så konfliktens udviklingskraft bliver en mulighed for læring og udvikling, frem for den fare der ligger i konfliktens dynamit.

Konflikten dynamik

De fleste konflikter, store som små, mellemmenneskelige som internationale, følger stort set den samme drejebog, karakteriseret ved tre elementer:

  1. Forskelle opfattes som en trussel: Konflikt opstår, når vi opfatter forskelligheder som en trussel mod det, vi virkelig værdsætter, eller når vi mener, at disse forskelle vil forhindre os i at opfylde vores basale behov.
  2. Brændbarhed: Nogle mennesker får gnister til at flyve i deres samspil med andre. Andre lader deres gnister vokse indtil de bliver til en brand (stor brændbarhed). Når følelser som vrede og mistillid samt manglende anerkendelse dominerer, kan konflikten nemt eskalere fra gnist til brand.
  3. Magtmisbrug: En ulige magtfordeling mellem mennesker og de forskellige måder, vi bruger vores egen magt på, påvirker antallet og arten af vores konflikter.

Alle skal høres og udøve indflydelse

Skal alle høres, skal alle få ordet. Her taler halvdelen, mens den anden halvdel lytter.

Når alle parter i en konflikt bliver hørt og får mulighed for at udøve indflydelse, nedtones særinteresser til fordel for løsninger, der sigter efter, at kagen bliver større og skæres på måder, hvor alle får mødt deres betydningsfulde behov. I et sådant klima opstår der en vilje til at se modparten med nye øjne. Her åbnes der for nye perspektiver, handlemuligheder og innovative processer, der kan blive til en drivkraft der styrker fællesskabet og skaber udvikling og dybere og mere ærlige relationer.

Det er den kultur jeg forsøger at fremme i de fællesskaber jeg er en del af. Det er den kultur jeg formidler, når jeg faciliterer dialog- og læreprocesser i fællesskaber, der ønsker at vende fastlåste situationer til nye muligheder. Det er den kultur jeg håber, at denne serie af artikler kan være med til at fremme.

At forstå, møde, løse og forebygge konflikter

Ud over denne introduktion, består artikelserien af fire artikler, samt en bonusartikel om isbjergsmodellen:

  1. FORSTÅ konflikter i fællesskaber: Om konflikt- og konfliktskytrappen, der viser hvad der sker i relationer og i den sociale dynamik, når konflikten får lov til at eskalere. Og om konfliktens dimensioner, der handler om sagen, det der er på spil, om årsagerne til konflikten.
  2. MØD konflikter i fællesskaber: Om konflikters sprog og de bevidste og ubevidste mønstre vi hver især bringer ind i fællesskabet. Og om de forskelle vi har i rang og privilegier.
  3. LØS konflikter i fællesskaber: Om at løse konflikter ved brug af dialog. Om basal konfliktløsning og konfliktens kernepunkter.
  4. FOREBYG konflikter i fællesskaber: Om at skabe rum for samtaler. Hvor der er plads til forskellighed og hvor der er klarhed om formål, struktur og aftaler for samværet.
  5. Isbjergsmodellen: Om tre sociale kompetencer; samarbejde, kommunikation og anerkendelse af sig selv og andre. De tre kompetencer er en forudsætning for konstruktiv konfliktløsning.

Om forfatteren

Ditlev Nissen har faciliteret udviklings- og læreprocesser i økosamfund og fællesskaber siden 1997. Han var underviser og konsulent i Center for Konfliktløsning i 1997-2009.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.