Godt at forbinde verdensmålene med steder hvor vi gerne vil bo.
Det var en af de ting der blev værdsat da elever fra 14 lande deltog i workshoppen GloKalisering – Indfrielse af de FNs globale mål i dit og mit lokalsamfund, på Brenderup Højskole i november 2017. Med afsæt i seks lokaliteter (økosamfund, landsby, kommune, bydel, universitet og arbejdsplads), prioriterede eleverne det vigtigste mål i forhold til deres lokalitet. De kortlagde de lavthængende frugter og identificerede stærke forbindelser til de mål de fandt mest betydningsfulde. Til sidst udarbejdede de konkrete forslag til hvordan de udvalgte mål kunne implementeres på måder der var relevant for deres liv og deres kommende lokalsamfund.
Teamsamarbejdet, deling af ideer og en masse viden om FN’s verdensmål.
var en anden ting eleverne værdsatte. Workshoppen var organiseret som en variation af samtaleprocesser der inspirerede eleverne til at se på, hvordan de top-down besluttede verdensmål kan vendes til lokale udviklingsmuligheder, så det opleves meningsfuldt og relevant at gennemføre verdensmålene på lokalt niveau.
Indfrielse af FNs globale mål – et lokalsamfund ad gangen
Workshoppen var inspireret af Gaia Education, der som en del af UNESCOS Global Action Programme on Education for Sustainable Development, har udviklet kurset Achieving the Global Goals – One Community at a Time. Kurset er opbygget omkring 51 SDG Community Implementation Flash Cards, der består af mere end 200 spørgsmål strukturerede i en helhedsorienteret og systemisk tilgang til bæredygtighed. Kortene er designet til at undersøge hver af de 17 verdens mål ud fra fire dimensioner: Økologi, økonomi, social og verdensbillede.
Workshoppen var støttet af Folkehøjskolernes Forening. Se mere om workshoppen her.